Leijpark en De Bodde: samen leren en zorgen op school
In de onderwijscentra Leijpark en op De Bodde in de regio Hart van Brabant, werken onderwijs en zorg steeds nauwer samen. Het idee is even simpel als waardevol: zorgprofessionals van zorgorganisaties Amarant en Siza sluiten aan in de klas, zodat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ook met praktische dingen, mee kunnen komen in de klas.
Leerlingen in het speciaal onderwijs hebben op school namelijk vaak extra ondersteuning en zorg nodig. Denk aan hulp bij eten, bij medicijntoediening of bij persoonlijke verzorging. Maar ook aan individuele begeleiding bv om te kunnen ontprikkelen, zich beter te kunnen concentreren. Wilma Houtepen van Amarant vertelt over het project zorg in onderwijstijd (ZiO) in Hart van Brabant, een samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp om kinderen en jongeren beter te ondersteunen in de klas.
Die samenwerking blijkt een groot succes. Waar het enkele jaren geleden begon als een pilot met een handjevol leerlingen, gaat het inmiddels om 290 kinderen op Leijpark en 167 kinderen op De Bodde. Siza en Amarant begeleiden samen kinderen op Leijpark, Amarant daarnaast ook op De Bodde. Voor de kinderen betekent deze manier van werken meer rust en stabiliteit. Zij krijgen nu op een plek, namelijk in de klas, zowel onderwijs als zorg. Dat zorgt voor een stevige basis om te leren én zich te ontwikkelen. Ook ouders merken het verschil: zij hoeven de zorg voor hun kind niet zelf meer te regelen. Zij voelen zich ontzorgd.
Met enkele jaren ervaring op zak, zetten de betrokken partijen een stapje verder, vertelt Wilma. Naast de afstemming rondom individuele leerlingen, kijken de zorgprofessionals ook samen met leerkrachten naar bredere thema’s, zoals het omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag. Is het nodig om hier extra scholing in te krijgen en is er een gezamenlijke visie? Die uitwisseling versterkt niet alleen de expertise, maar ook het vertrouwen in elkaar. En dat komt uiteindelijk ten goede aan de leerlingen.
En dat is de winst van dit project: kinderen die zich veiliger voelen, ouders die zich gesteund weten en professionals die hun kennis bundelen. Of, zoals Wilma van Amarant zegt: “De kracht zit in het samenwerken rond het kind. Dat geeft iedereen lucht.”
Wil je (ook) aan de slag met zorg in onderwijstijd en zoek je meer voorbeelden, tips en inspiratie? Bekijk dan de Leidraad Zorg In Onderwijstijd.
Amarant helpt mensen met een verstandelijke beperking, autisme of hersenletsel hun vaardigheden te (her)ontdekken en verder te ontwikkelen. Alles om hun welzijn en geluk voorop te zetten. Amarant