Basisschool Panta Rhei: Kinderen komen altijd van rechts
Op basisschool Panta Rhei in Coevorden hebben ze er een mooie vuistregel voor: Kinderen komen altijd van rechts. Oftewel, kinderen hebben altijd voorrang. Dus zijn de leerkrachten van Panta Rhei altijd op zoek naar het beste voor de leerlingen. Ook als ze wat extra hulp nodig hebben.
Drie kinderen die zorg en ondersteuning krijgen van Cosis, gaan gewoon naar deze reguliere basisschool in Coevorden. Voor hen dus geen dagelijkse busrit van een uur naar speciaal onderwijs in een plaatsje net buiten Coevorden. En dat maakt een wereld van verschil. Nu kunnen ze lekker voor en na schooltijd met klasgenoten spelen op het schoolplein. Er ontstaan vriendschappen en iedereen doet mee met de avondvierdaagse.
Om dit mogelijk te maken zijn hier en daar aanpassingen nodig. Maar is dat erg? ‘Ook haken en ogen klik je weer aan elkaar vast. We zijn het gewoon gaan doen’, zeggen Corine Kuper van Panta Rhei en Sjoerdtsje Funke van Cosis. Een medewerker van Cosis ondersteunt de kinderen in de klas. Ze helpt kinderen opdrachten te snappen en te maken. Kijkt of er pictogrammen nodig zijn of iets anders om een veilige en passende leeromgeving te creëren.
En het mooie: het werkt twee kanten op. Ook de andere kinderen leren dat het helemaal niet eng is als iemand anders is. Ze leren elkaar helpen, worden verdraagzaam. Zo ontstaat er vanzelf een inclusieve gemeenschap – eentje waarin iedereen telt.
In hetzelfde gebouw zit trouwens ook een jonge-kind-groep van Cosis. Kinderen die iets extra’s nodig hebben, worden daar opgevangen. En tussendoor? Dan spelen ze buiten samen met de kinderen van de reguliere opvang. Zo gewoon als het maar kan.
Cosis helpt mensen met een verstandelijke en/of psychische beperking waardevol samen te leven. Cosis gelooft dat iedereen van waarde is en ertoe doet, van jong tot oud. Je kunt zijn wie je bent, met jouw talenten, wensen en uitdagingen. We richten ons op wat wél kan en zetten ons in voor een waardevol samenleven waarin jouw mogelijkheden voorop staan.